Thursday, October 14, 2010

Adab Rezeki

"Bang beras dah nak abis" kata isteriku dr dapur
Aku yg sedang bermalas - malasan kat luar sambil cari idea dr kepulan asap yg kuar seperti awan omnibus....("hemm..dah nak abis ni baru bpa hb"kataku dl hati).
"yea2 yang jap g abg g beli kat kedai blkg"balasku.
"Ada apa2 lg ka nak beli ?" sambungku.
Dengan nada suara dr dapur antara dengar dan tidak isteriku memberitahu "milo, susu kota, roti, sabun mandi pastu klu ada cili giling, kerisik, lengkuas ngan daging belikan skali".
Tercengangku seketika bila mendengar brg2 yg perlu d beli sambil mencongak - congak jumlah yg mungkin aku bayar...seraya aku membalas"klu camtu baek kita g Mydin ja yang oi ?".

Gitu la keadaan yg sering berlaku dalam rutin harianku sekeluarga dan ia juga berlaku d dlm rutin keluarga kalian.

Diam tak tak diam kini ahli keluarga telah bertambah seorang lg ahli keluarga baru 'Nur Dahia Khadijah' yg d lahirkan pd 20 May 2010 d Pusat Perubatan Universiti Malaya.
Dalam pada yg sama tempoh perkahwinan aku telah menjangkau usia 8 thn dan anak ku yg sulung Muhammad Zikry kini telah berumur 7 thn dan Nur Damia Mahirah berumur 6 thn.
Banyak pekara yg berlaku dengan kenangan pahit dan manis sepanjang tempoh tersebut. Kekadang aku terfikir bagaimana aku dan isteri berjaya melalui segalanya dalam membentuk sebuah keluarga yg harmoni.
Banyak juga cabaran sebenarnya d dalam membentuk keluarga dan pastinya ada yg tak seperti d harapkan dan perlu penilaian kenapa...mengapa...bagaimana...bilamana...dmana....

Aku dan isteri sering mengingatkan pd anak2 supaya tertib, beradab dan mendegar kata agar orang tidak berkata sebarang terhadap mereka. Manusia sering kali lupa dan ia perlu d ingatkan senantiasa. Dan tuk membentuk sesuatu ia perlu d lentur dr peringkat awal dengan pemahaman yg jelas.

Kini aku dan isteri berada pd peringkat membentuk sahsiah kendiri anak2ku. Pd peringkat umur anak2 sebegini fokus mereka tidak menentu. Apa yg d rasakan menarik pd ketika itu...
Sering kali aku lihat kencenderungan anak2 berubah dr suka bermain permainan moden kpd permainan tradisi.

Tetapi adam d meja mkn sgt2 penting bagiku dan ini amat perlu anak2ku fahami kenapa.
1. Makanan adalah rezeki kurnian ilahi
2. Makanan adalah sumber menjana tenaga
3. Makanan adalah salah satu ungkaian kasih sayang
Dan yg paling penting makanan yg ada jgn d bazirkan...sementara ada dan mampu d perolehi
Jika kita lihat pd negara yg d landa kemiskina, tuk memperolehi secebis makanan adakalanya sehingga berlaku pertumpahan darah...

"Bang..bang...!"
"sapa plak ni dah masuk waktu nak bang ka"getus mindaku ?
"La tidoq plak org suh p beli brg dia bantai lena !"sergah isteriku
"Ha tido....?"sapaku sendiri
"Tu le ajak menolong itu ini ada ja alasan !"sambung isteriku
"Hehehe..."senyum kelat





*apa moralnya....????

1 comment:

  1. Gitu la bro...suma itu hanya mimpi hehehe...

    ReplyDelete