Wednesday, June 17, 2009

Kesihatan & Duit

Dalam keadaan ekonomi negara/dunia yang tidak menentu tika ini, ramai orang berkira - kira mencongak perbelanjaan bulanan mereka.
Diantaranya yang dititik beratkan ialah perbelanjaan rumah ( bil-bil penyelengaraan, barang dapur), kenderaan ( minyak, penyelengaraan dan cukai jalan ), persekolahan anak2 ( yuran, buku dan alat tulis serta pakaian ), bank ( rumah, kad kredit, insuran dan kenderaan ), bagi kat orang tua dan pelbagai ( bercuti / makan2 ).
Terus terang boleh dikatakan pada masa ni ramai yang menjadi lokek nak berbelanja demi untuk kesihatan..btol ka ???
Memang la nampak seperti bukan keperluan sebabnya rasa diri tu rasa masih sihat dan cergas untuk melalui hari2 yang mendatang.
Tetapi adakah kita tahu apa akan terjadi pada hari esok..??? Adakah ia seperti apa yang diharapkan / dirancang ???
Jangan..jangan..apabila diketika anda cergas anda lupa untuk menjaga kesihatan dan pada waktu tu baru anda teringat kalau la dulu...!!!!
Memang betul bekerja la kamu seumpama tiada esok bagi kamu tapi tu dia suruh buat amalan bukan kerja..kerja..kerja.. selagi tak tutup mata cane..???
Kalu badan dah tak sihat cane nak buat kerja ?? Cane nak tampung keluarga ?? Cane ngan kerja..kerja..tadi ???
Camni la antara kesihatan ngan duit mana keutamaan anda ???
Klu difikirkan duit sama penting ngan kesihatan berbelanja la sedikit demi tuk kesihatan baru boleh bekerjakan..!! Bukanya banyak peruntukan setiap bulan lebih kurang RM150 setin ja untuk harga ahli susu ALPHA LIPID daripada jumlah pendapatan yang diperolehi. Berbanding perbelanjaan yang anda akan keluarkan apabila kesihatan tidak dijaga.
Bukan kita pinta dengan pelbagai penyakit tetapi apa salahnya dengan mencegah daripada lebih baik dari mengubati.
Statistik terkini Kementerian Kesihatan berlakunya peningkatan jumlah pesakit Jantung, Kencing Manis dan Darah Tinggi. Dan dari penyakit ini juga ia akan berkait kepada penyakit2 lain. Kadar usia statistik sekitar 35 - 50 thn.
Bukan nak menakutkan itu la realiti kehidupan di Malaysia hari ini.
Mampu berbelanja kepada pekara2 lain tetapi tidak kepada hal yang berkait kepada kesihatan.
Secara rambang perbelanjaan mandapat rawatan seseorang apabila menghidap penyakit Jantung ialah sekitar RM300 - RM500. Ini klu masih lagi bekerja dan ditanggung sepenuhnya oleh syarikat / insuran klu ada.
Bagaimana plak klu hal2 sebegini ditanggung tetapi terhad / anda perlu berbelanja sendiri selagi ada hayat..???
Bukannya taksub ngan produk susu ALPHA LIPID ni tetapi itu la kenyataan dan terbukti ikhtiar merawati sebarang jenis masalah kesihatan.
Duit bukan ukuran jika anda tidak sihat seperti insan2 lain..dengan kesihatan yang terjamin duit bukan lagi punca kepada segala masalah...Fikir2kan la !!!!

No comments:

Post a Comment